Konecranes

Konecranes – som utvecklar, tillverkar och säljer stora gaffeltruckar, containerstaplare och så kallade reach-stackers – har samarbetat med oss i drygt 20 år inom utveckling och tillverkning av elsystem. Företaget är en världsledande leverantör av lyftutrustningar för verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Oavsett lyftbehov, åtar de sig lyftutrustning och tjänster som ökar produktiviteten och värdet på ditt företag.

Investerar i hybridteknologi

I dagarna rullade Konecranes ut sin nya reachstacker med hybridteknologi. Överlägsen totalekonomi och miljövänlig drift gör HLT till ett hett val bland kunderna. – Våra testförare säger att HLT är deras favorit!, berättar Timothy Arnesson på Konecranes.

I teknikens framkant

HLT är en så kallad reachstacker som används för containerlyft. Konecranes är känt för att ligga i teknikens framkant. – För oss är det viktigt att kunna erbjuda kunderna ett alternativ som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Timothy Arnesson, Machine Safety Engineer på Konecranes. Reachstackern med hybriddrift på- visar en minskad bränsleförbrukning på mellan 30 och 50 procent under normal hantering av fullt lastade containrar, jämfört med traditionella reachstacker-maskiner.

– Totalkostnaden är mycket konkurrenskraftig. Pay off-tiden är bara två år eller 10 000 timmar. Gemensamt lärande Utvecklingsarbetet har skett i nära samarbete med Rimaster Development. – Vi har haft helhetsansvaret för att utveckla elsystemet. Eftersom det handlar om hybridteknologi har utmaningen varit att ”sy ihop” maskinens tre olika system – konstruktionen för basmaskinen, högspänningen för drift och själva lyftsystemet, förklarar Fredrik Larsson som är Senior Design Engineer på Rimaster Development.

– Rimaster har en lång historia som system leverantör och samarbetspartner till Konecranes – men det här var en helt ny erfarenhet för de inblandade, konstaterar Timothy. Det har varit en utvecklande resa där vi har fått lära oss saker tillsammans. Vi har varit ett väl sammansatt team med ingenjörer inom olika discipliner som har haft ett väldigt nära samarbete. För oss är det viktigt att ha en lyhörd partner och att dialogen blir rak och enkel – särskilt i ett så här avancerat projekt.

Jobbat i kundens modell

Under arbetet med HLT passade Rimaster och Konecranes också på att utveckla samarbetsformerna. Rimasters ingenjörer har denna gång arbetat direkt i Konecranes 3D-modell och gjort modelleringar av kablaget i Creo.

– Det är ju en hel del kablage och många nya komponenter som ska få plats. På det här sättet kunde vi optimera konstruktionen från start, istället för att försöka passa in den i en färdig maskin, säger Fredrik och får medhåll av Timothy.

– 3D-modelleringen av högspänningskablaget blev verkligen jättesnyggt. Att jobba på det här sättet eliminerar osäkerhet längre fram i projektet. Det här ett arbetssätt som vi vill vidareutveckla så att det även omfattar hydrauliken. Att få köra den färdiga, serieproducerade reachstackern i skarp miljö är förstås en höjdpunkt efter fyra års utvecklingsarbete. Och Timothy är mycket nöjd med resultatet. – Jag tycker den har en distinkt respons och är riktigt alert!

Läs mer: Riview 1-2017

 

Kontakta oss
image
image