Toyota väljer ultraljudssvetsning

Ultraljudssvetsning är ett smart sätt att spara utrymme i avancerade konstruktioner. På uppdrag av Toyota skapar Rimaster kundunika lösningar som ger ökad flexibilitet vid utveckling och montering. ”Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna”, säger Sven-Inge Lennartsson som är Design Engineer på Toyota Material Handling Group.

I Mjölby har det tillverkats truckar sedan 1952. Truckarna från BT är kända över hela världen för svensk ingenjörskonst och tillförlitlighet – och sedan år 2000 har verksamheten en kraftfull ägare i form av Toyota-koncernen och Toyota Material Handling Group. I Mjölby finns Nordeuropas största tillverkningsenhet av truckar samt det europeiska huvudkontoret. Rimaster i Rimforsa ligger bara några mil bort.

– Rimaster levererar både signalkablage och batterikablage till oss och under åren har vi utvecklat ett nära samarbete. Att Rimaster också kan erbjuda tjänster i form av ultraljudssvetsning är en klar fördel, konstaterar Sven-Inge Lennartsson.

Mindre volym, större frihet

En traditionellt utformad crimpad kabelsko bygger både i volym och längd, vilket kan orsaka problem om komponenterna ska packas trångt.

– Därför har vi valt att förbinda kabeln direkt till ett kopparbleck som fästs med hjälp av ultraljudssvetsning. I princip kan man fästa på vad som helst i kabelns längdriktning, det är bara fantasin som sätter gränser, förklarar Sven-Inge Lennartsson.

– Det här är en stor fördel om det är platsbrist inne i maskinen eftersom vi får större frihet i samband med konstruktion samt en enklare montering.

Produktionsenheten i Rimforsa har tre maskiner för ultraljudssvetsning , berättar Rimasters Key Account Andreas Kronström:

– Prisbilden på ultraljudssvetsning skiljer sig inte så mycket från crimpning med kabelsko. Vinsterna ligger längre fram i processen i form av enklare hantering då metoden är utrymmeseffektiv och blecken kan vinklas och böjas på det sätt som man önskar.

Läs mer: Riview 2-2017

 

Kontakta oss
image